Lekcie kurzu:
Prosím, pošli mi text, který chceš přeložit.
Zoznámite sa s prostredím programu a naučíte sa najpoužívanejšiu časť, ako upravovať svetlá, tiene alebo ako fotografiu viac zaostriť a zároveň aj ľahko vyhladiť pleť. Tento program má veľkú výhodu, keď fotíte do formátu raw a chcete si fotografiu doslova digitálne vyvolať alebo zachrániť fotografické fiasko či aplikovať jednu úpravu fotografie na viac fotiek.
Poznáte pracovné prostredie Photoshopu aj jedny z prvých nástrojov nevyhnutných alebo výhodných pri retušovaní. V každom ďalšom videu spoznáte ďalšie nástroje, ktoré budú súvisieť s danou lekciou.
Pred samotnou retušou analyzujem portrét, či mi vadí disproporcie a keď áno, môžem ich jednoducho doladiť. Mnohdy sa uplatňuje zkapalnenie aj pri zoštíhlení postavy.
Než začneme čarovať s prvým retušovacím nástrojom, pripravíme si vrstvy pre separátnu frekvenciu, do ktorých v ďalšej časti budeme retušovať aj kresliť.
Zoznámite sa s každým retušovacím štetcom, pretože každému bude vyhovovať iný. Začneme sa zbavovať toho, čo najviac na pleti vidíme a chceme to vyretušovať.
Pohľad očí je v portréte dôležitý. Môžeme sa zbaviť očných žiliek alebo kontaktných šošoviek, aby bol pohľad ešte oslnivejší a čistejší.
Popraskané pery sú síce detail, ale detaily vždy celý portrét ovplyvňujú, a preto sa prasklín zbavíme.
Ako sa zbaviť podrastajúcich vlasov, keď ich potrebujeme nahradiť časťou, ktorá nám na fotografii chýba? Zaujímavý postup, ako z ničoho urobiť niečo, sa naučíte v tomto videu.
Technika „D & B” - používam radšej slovenský ekvivalent „Ztmavenie a zosvetlenie” - je bezpochyby dôležitá zručnosť, ktorú by mal retušér zvládnuť. Nie je to niečo, čo sa naučíte na jednom kurze, ale s každým nasledujúcim krokom sa budete zlepšovať. Selektívnym zosvetlením alebo ztmavením modelujeme viac trojrozmerný povrch pleti a nestrácame tak detaily pokožky, ako sa môže stať pri metóde vyhladenia, ktorú sa naučíte taktiež.
Plynule nadväzuje na ďalšiu časť „Ztmavenie a zosvetlenie”. Zameriame sa však na detaily a zvýrazníme si aj svetlo alebo tiene takým spôsobom, kde chceme, aby viac vynikali alebo naopak potláčali.
Keď si prekreslíme vo vlasoch viac svetla, budú vyzerať lesklo a teda zdravo. A keď prekreslíme aj tiene, bude nám účes pripadať oveľa plastickejší a zaujímavejší na pohľad.
U portrétu je prevážne kladený dôraz na svetlo v očiach. Prejasníme ich intenzívnejšie, nech na seba strhnú viac pozornosti. Ten, komu sa nepodarilo dobre nasvietiť oči a je to pre neho stratená práca, nezúfajte. Môžete ešte niečo zachrániť a prekvapivo sa dobrat' k uspokojivému výsledku.
Ak sa nám nepáči líčenie a chceme zvoliť inú farbu rúžu, môžeme ju ľahko prefarbiť. Mne sa pri fotení zmazala z celého dolného rtu a tak som ju tam modelke domaloval.
Ak chceme mať dokonalú pleť, akú môžeme vidieť na obálkach módnych časopisov alebo na majstrovských dielach renesančných obrazov, vyhladíme pleť metódou na zachovanie štruktúry pleti, bez toho, aby tvár vyzerala ako vosková figurína, čo je častá chyba nielen nezkušených retušérov, ale aj skvelých fotografov. Pre nich je vždy veľká škoda pokaziť skvelý záber len kvôli neznalosti.
Vždy upravujem aj pozadie alebo časti fotografie, ktoré nie sú až tak primárne na kompozíciu fotky dôležité, ako je hlavný objekt alebo modelka. Je to však podstatné preto, aby celá fotografia pôsobila kompaktně. Úpravy sa musia teda objaviť komplexne aj v zvyšných častiach fotky.
Jednoduchým trikem môžeme zamaskovať vlasy, ktoré môžu byť nočnou morou každého, kto si chce zmeniť pozadie. Predvedieme si najvhodnejšie nástroje na zamaskovanie, aby sme si mohli dať za človeka alebo akýkoľvek iný objekt lepšie pozadie.
Upravíme si kompozíciu a dosadíme si úplne iné pozadie. Pomocou menších úprav dokreslíme vrstvy tak, aby nám chyba zlého orezania neodhalila, že ide o fotomontáž.
Pomocou farebného tónovania sa nám obe fotografie spoja a divák bude mať o to ťažšie rozpoznať, či ide o fotomontáž, alebo už celá scéna vznikla pri fotení. Tu začína pravá mágia, keď retušér nadväzuje vzťahy medzi pôvodnou fotografiou a každým ďalším dosadeným objektom z inej fotografie.
V záverečnej časti využijeme potenciál pôvodnej fotografie a posunieme ju do príbehu, aký chceme rozprávať. Pomôže nám nielen nové pozadie, ale aj farebné dotónovanie a dokreslenie mrakov. Fotografia nadobudne podobu filmovej scény obľúbeného filmu alebo namaľovaného obrazu. Teraz sa začne zhmotňovať naša fantázia, kde sa cíti každý autor slobodný a otvára sa novým možnostiam, kam sa dá s obyčajnou fotografiou dostať vďaka Photoshopu.
Tu môžete komunikovať s lektorom a ostatnými účastníkmi kurzu.
O lektorovi:
Michal Botek - Art Director, grafik, fotograf a retušér
1 kurz
Profesne sa venujem grafickej tvorbe, fotografovaniu a postprodukcii vo Photoshope viac ako 17 rokov. Tvoril som pre nadáciu Rakovina vec verejná alebo módneho návrhára Josefa Klíra či ďalšie zaujímavé osobnosti a firmy. Skúsenosti v oblasti retušovania či složitých fotomontáží vo Photoshope chcem predávať ďalej, aby si mohol každý zakúsiť slobodu tvorenia, ako si napríklad z obyčajnej fotografie vytvoriť úplne iný svet. Podnieti to vo vás šiesty zmysel z detstva, kedy kreativita ešte nenarážala na dospelé koncepty posudzovania. Moje referencie môžete nájsť v portfóliu môjho webu http://michalbotek.cz/category/portfolio/foto-a-postprodukce-portfolio alebo sa môžete pozrieť na videá, ako krok za krokom tvorím ať už složité fotomontáže alebo jednoduché retuše https://www.youtube.com/user/michalbotekcz
Pavla Belanová
28. 3. 2022
Dobrý den, kurz je naprosto skvělý, určitě ho brzy zakoupím. Najdeme tam užitečné informace, které jsou perfektně popsány, aby každý pochopil a dobře se v lightroomu orientoval.