Popis kurzu:
V maliarskom svete existuje mnoho rôznych techník a štýlov, ktoré umelci môžu skúmať a ovládať. Jedným z týchto fascinujúcich umeleckých smerov je šerosvit. Kurz „Základy majstrovstva maliarskeho remesla II“, vedený Jaroslavom Platilem, vám otvorí dvere do tejto tajomnej techniky a pomôže vám porozumieť jej sile a kráse.
V tomto kurze maliarstva sa budete spoločne s Jaroslavom Platilem podrobne zaoberať technikou šerosvitu a získate zručnosti potrebné k jej použitiu. Technika šerosvitu, známa tiež ako „chiaroscuro“ v taliančine, je umelecká metóda, ktorá sa zameriava na vzťahy medzi svetlom a tieňom. Táto technika sa používa v maliarstve dodnes a je charakteristická výraznými kontrastami medzi svetlými a tmavými oblasťami na obraze. Šerosvit umožňuje umelcom vytvárať dramatické a emotívne kompozície, ktoré oslovujú diváka a prenášajú hlboký význam.
Čo sa v kurze naučíte:
- k čomu sa šerosvit používa
- ako preniesť predlohu
- aké sú vzťahy farebných tonalít
- ako na architektúru tváre portrétovaného
Dozviete sa, kedy a prečo je šerosvit v maliarstve tak dôležitý a zistíte, ako môže táto technika posilniť vaše umelecké vyjadrenie. Jaroslav Platil vám ukáže, ako preniesť predlohu na kartón alebo plátno tak, aby ste zachovali kvalitu a dynamiku šerosvitu. Porozumiete významu farebných tonalít a ich vplyvu na vaše maliarske dielo. Budete sa učiť, ako pracovať s farbami, aby vytvárali kontrasty a hĺbku. Tento maliarsky kurz sa taktiež venuje architektúre tváre portrétovaného. To je zvlášť užitočné pre umelcov, ktorí sa špecializujú na portrétnu maľbu. Jeden z najslávnejších umelcov, Rembrandt, bol majstrom šerosvitu. V kurze budete skúmať jeho techniky a pokúsite sa zachytiť jedinečný rytmus, ktorý jeho diela vyžarujú
(zobraziť celý popis kurzu)
Technika šerosvitu je denným chlebom výtvarného remesla a môže vám otvoriť dvere k tvorbe umeleckých diel plných dramatického pôsobenia. V tomto maliarskom kurze máte k dispozícii reálne videá a tzv. svižné snímanie práce lektora, čo vám umožní nahliadnuť do procesu vytvárania šerosvitu a naučiť sa ho naplno využívať. Jaroslav Platil odporúča začať sledovaním svižnej časti kurzu, ktorá je často plná tipov a trikov.
Takže, ak máte vášeň pre maliarstvo a túžbu objavovať nové umelecké techniky, kurz „Základy majstrovstva maliarskeho remesla II" s technikou šerosvitu vás môže posunúť na ceste k majstrovstvu. Naučíte sa ovládať svetlo a tieň ako skutočný umelec a budete schopní vytvárať umelecké diela, ktoré oslovia srdce a myseľ.
Lekcie kurzu:
V tejto kapitole si pripomenieme znalosti, ktoré ste nadobudli v I. diele. Veď ako hovorím, je vždy dôležité chodiť schod po schode a nepreskakovať!
Povieme si o pojmoch, ako sú "architektúra tváre", "najjasnejšie miesta, ktoré nie sú vidieť" a iné fígle.
Čo je to šerosvit? Je to jednoduchšie, než si myslíte...
Vám známa kresba z I. dielu, tentokrát spracovaná bielym pastelom na čiernom kartóne.
Budeme potrebovať: čierny papier na pastel (poradí vám vo výtvarných potrebách), biely pastel (pastel v ceruzke a soft pastel), kopírovací papier, ceruzku.
Pripravil som pre vás svižnú verziu. Nebojte, o informácie neprídete, niektoré pasáže kresby sú iba zrýchlené.
V mojich kurzoch platí jedna zásada. Nejde o výsledok, ale o proces!
V tejto kapitole sa pozrieme na to, ako možno ovplyvňovať tonalitu farieb pomocou fyzikálnych zákonov.
Ideme maľovať!
Budeme potrebovať: sololitovú dosku 12x15 cm (môžete si ju nechať pripraviť v akomkoľvek hobby markete), akrylové farby (odporúčam Rembrandt 40ml, čísla 223, 227, 228, 396, 411, 565) a akúkoľvek čiernu akrylovú farbu, okrúhly mäkký špičatý štetec (malá alebo stredná veľkosť) a plochý mäkký veľký štetec.
Pripravil som pre vás svižnú verziu. Nebojte sa, o informácie neprídete, niektoré pasáže maľby sú iba zrýchlené.
Táto kapitola nie je o portréte ako takom, ale o využití šerosvitu aj v súčasných maľbách.
Nadväzujeme na výklad v I. diele. V tejto kapitole si vysvetlíme výtvarnú logiku pri interpretácii portrétovaného.
V tejto kapitole si ukážeme, ako krok za krokom (schod po schode) postupujeme pri maľbe portrétu s využitím šerosvitnej techniky.
Čo budeme potrebovať: plátno 30x30 cm, akrylové farby (rovnaké ako pri Tulipáne + biela Ivory a biela titanová), ploché štetce (ideálne prírodné štetiny) a ďalšie, ktoré sme používali pri Tulipáne.
Pripravil som pre vás svižnú verziu. Nebojte sa, o informácie neprídete, niektoré pasáže maľby sú iba zrýchlené.
Zoznámime sa s pojmom "pastózne nanášanie bieloby" ako podkladom pre šerosvit. Ukážeme si niekoľko diel Rembrandta na pochopenie správnej techniky maľby.
V tejto kapitole dokončíme šerosvitnou technikou prípravu portrétu.
Pozrieme sa na symbiózu farieb. Hra, ktorá má svoje pravidlá.
Poďme zrekapitulovať! Tentokrát v pasteli.
Karel má narodeniny, nakreslíme mu portrét.
K tejto kapitole si pripravte vlastnú predlohu.
Budeme potrebovať: čierny papier na pastel, škálu farebných soft pastelov, plastickú gumu, biely pastel v ceruzke, kopírovací papier, ceruzku.
Pripravil som pre vás svižnú verziu. Nebojte sa, o informácie neprídete, niektoré pasáže kresby sú iba zrýchlené.
Budem sa na vás tešiť pri III. diele, trénujte a vydržte!
Tu môžete komunikovať s lektorom a ostatnými účastníkmi kurzu.
O lektorovi:
Jaroslav Platil - Výtvarník
2 kurzy
Narodil som sa v roku 1962 v Prahe. Detstvo som však prežil v Příchovicích v Jizerských horách, kde môj otec pracoval ako správca rekreačnej chaty. Tomuto obdobiu prikladám dôležitý význam, pretože som bol v nejužšom vzťahu k vtedy ešte krásnej prírode.
Keď mi bolo šesť rokov, mohli sme sa vďaka Pražskému jari vrátiť späť do Prahy. No, bol to šok, žiadna príroda, len tie ľudské tváre v rozmanitosti ich pestrých pováh. Myslím, že som v ľuďoch hľadal to, čo kamenným zaprášeným domom chýbalo – život. Niekde v tej dobe som si v ľuďoch uvedomil silu slobodnej vôle tvoriť vlastný osud, ale hlavne znamenie ich vybranej cesty na mape tváre a v ich pohyboch.
Preto dnes stále tvrdím, že to, čo sme odhalili ako deti vďaka nášmu jemnejšiemu vyciťovaniu, dnes ťažko znovu objavujeme.
V desiatich rokoch som začal maľovať s pocitom, že maľovať viem a že mi to ide. Až neskôr som rozoznal rozdiel medzi talentom a pracovitosti, a že je potrebné predovšetkým úsilie, ktorým sa talent naplní. Výtvarnému povolaniu som sa naplno mohol venovať až po roku 1990. Rozhodnutie divoké, ale správne.
Počas mojej výtvarnej kariéry som zažil profesijné úspechy aj možnosť kariérneho rastu, ale rozhodol som sa vyhnúť galerijnému mainstreamu, ktorý ma svojím zaväzujúcim spôsobom vyčerpával. Postupom času som svoju výtvarnú profesiu obohatil výukou. Zámer to nebol. Môj prvý študent ma oslovil, aniž by som o možnosti učiť vôbec uvažoval. Za pár dní so sebou priviedol ďalšieho záujemcu o výuku. A ten ďalšieho a už sa to rozbehlo. Výhodou mi bolo, že som sa učil a objavoval konkrétne výtvarné formy sám. Vďaka tomu som k výuke využíval podobnú cestu spějící k výsledkom, akú som sám ušiel. Novou poznanou nevýhodou bolo verbalizovať naučené. Za roky skúseností som vybudoval jedinečnú metodiku výuky, ktorá študentov naučí technickú aj filozofickú súvislosť medzi obrazom, tvorcom a okolitým svetom. Mám radosť, keď moji študenti majú radosť zo svojich prác.
Lenka Nosková
14. 12. 2024
Od pana Platila mám zakoupené oba kurzy a jsem naprosto spokojená. Jasně a názorně vysvětluje postupy, procházení jeho kurzy je velmi příjemným naučným zážitkem. Doporučuji všem, které baví malování.
Kurzy pro radost
Dobrý den, Lenko,
děkujeme za Vaše skvělé hodnocení a pět hvězdiček! 😊 Máme velkou radost, že jste s kurzy pana Platila tak spokojená. Jeho jasné a názorné postupy jsou opravdu inspirativní a dělají z učení radostný a obohacující zážitek.
Děkujeme za Vaše doporučení – věříme, že kurz zaujme i další nadšence do malování. Přejeme Vám spoustu radosti a úspěchů při tvoření Vašich děl! Pokud se rozhodnete podělit o své obrazy nebo dojmy, budeme moc rádi. 😊
Pavel z Kurzů pro radost